Starterslabo

Je eigen marketing doen als ondernemer

Plots heb je een eigen zaak. De max: je kan nu doen wat je het allerliefste doet, als job! Waar je niet op gerekend had: als ondernemer moet je je diensten ook zelf verkopen. En daarvoor moeten potentiële klanten dus weten dat je bestaat. Wacht, voor je halsoverkop accounts gaat aanmaken op alle mogelijke sociale media: met de tips uit dit artikel pak jij je marketing doelgericht aan.

Eerst en vooral: vermijd dat je de marketing en communicatie van je zaak tussen de soep en de patatten doet. Maak er tijd voor: het is echt een volwaardig deel van ‘ondernemen’.

Veel ondernemers hebben het gevoel dat ze ‘hun tijd zitten te verdoen’ met sociale media, maar als je het doelgericht aanpakt, is dat allesbehalve waar. En is het niet gek, hoe we zelden het gevoel hebben dat de boekhouding tijdverlies is? Doelgerichte marketing en communicatie is even essentieel als de boekhouding: promotie maken komt voor de ‘transactie’, de facturen maken erna. Ze zijn allebei even onmisbaar voor je zaak.

Sleutelwoord hier is wel: ‘doelgericht’.

HOE PAK JE JE MARKETING DOELGERICHT AAN?

Je wil graag meer klanten over de vloer, maar hoe ga je net die mensen aantrekken die op zoek zijn naar jouw aanbod? Daarvoor verricht je eerst wat strategisch denkwerk.

1. Weet waarvoor je zelf staat 

Waarvoor staat jouw zaak? Hoe wil je bekendstaan? Denk eens aan je favoriete merken: grote kans dat zij een bepaalde ‘persoonlijkheid’ hebben die jou bevalt. Je voelt er een klik mee, en die klik komt er niet zomaar. Het liefst koop je als klant van een merk waarmee je een connectie voelt. Spoiler alert: dat is héél moeilijk met ‘grijze’, onopvallende marketing.

Als kleine ondernemer heb je het grote voordeel dat je zaak dicht bij jou staat. Grote bedrijven moeten massa’s tijd en geld spenderen aan zogenaamde ‘branding’-oefeningen, om te bepalen hoe het merk zich zal gedragen en welke ‘persoonlijkheid’ het moet hebben om de doelgroep aan te spreken. Jij kan hier en nu even gaan zitten met pen en papier, en de waarden noteren die jij zelf belangrijk vindt. Heeft je zaak humor? Sta je bekend om je straffe uitspraken? Ben je spiritueel, nuchter, of een combinatie van beide?

Misschien heb je wel al eens gehoord van ‘personal branding’. Eigenlijk betekent dat niets meer of minder dan ‘uitstralen waar je voor staat’. Want het is een feit: met een sterk, herkenbaar merk val je op en blijf je beter hangen bij de mensen die je voor het eerst zien – zowel online als op netwerkevents. Denk ook aan de beroemde quote van Jeff Bezos: je ‘personal brand’ is wat mensen over je zeggen wanneer je niet in de kamer bent.

Noteer enkele waarden waar jij je goed bij voelt, en gebruik die als toetssteen voor al je communicatie-inspanningen.

2. Weet wie je ideale klant is

Veel ondernemers denken: “Goh, mijn product, dat is eigenlijk voor iedereen. En hoe meer hoe liever!”. Natuurlijk snappen we die gedachtegang, maar … als je niet een beetje afbakent wie je ideale klant is, wordt het zeer moeilijk om doelgericht aan marketing te doen.

Precies bepalen wie je ideale klant is, helpt je om:

  • de toon te bepalen waarop je gaat praten. Veel emoji’s? ‘U’ of ‘jij’? En welke referenties naar de actualiteit kan je maken? Volgt je doelgroep het nieuws op de voet, verslinden ze De Mol of moeten ze naar Camille-concerten met hun kroost? Welke visuele stijl spreekt hen aan? Hoe beter je weet wie je doelpubliek is, hoe beter je bij hun dagelijks leven kan aansluiten met je communicatie.
  • te praten over het probleem dat je klanten willen oplossen, of het goestingske waaraan jij beantwoordt met je aanbod. Hoe weet je waarover jouw ideale klanten dromen, als je geen duidelijk beeld hebt van wie die klant ís?
  • te bepalen waar jij straks aan marketing gaat doen. Want je hoeft echt niet overal aanwezig te zijn. Je wil vooral daar in het oog springen waar je publiek uithangt. Zit je ideale klant in werkmodus overdag op LinkedIn, of zitten ze ’s avonds in de zetel te scrollen op Instagram? Misschien zijn ze net vatbaarder voor je aanbod als ze je flyer bij de kapper of de osteopaat zien liggen?

Je ziet: goed weten wie je ideale klant is, bespaart je héél wat onnodige marketinginspanningen.

3. Durf te evalueren

Ogen toe en posten maar? In het begin mag je dat uiteraard doen: experimenteer met je marketing! Daar leer je uit. Maar blijf niet met je ogen dicht aan marketing doen, op goed geluk.

Na een periode met veel afwisseling neem je er best je doelstellingen en cijfers eens bij. Wat hebben bijvoorbeeld Facebook en Instagram je opgeleverd? Wat vonden je volgers leuk? Waarop klikten ze in je digitale nieuwsbrieven? Noteer welke kanalen en welke soorten boodschappen het gewenste resultaat hadden en stuur bij. Een kanaal schrappen dat toch niets blijkt op te leveren? Natuurlijk mag dat. Less is more: die energie kan je dan beter stoppen in de kanalen die wél enthousiaste klanten naar je toe leiden.

Je strategisch denkwerk verricht? Top, dan kan je nu concreet met je marketing aan de slag.

Bij WAT helpen we je graag met een tweewekelijkse praktische tip: abonneer je op de WATmail en krijg die straight in je mailbox geserveerd.

Deze gastblog werd geschreven door Karlien De Vrieze van WAT – Working Apart Together, een collectief van 3 ervaren freelance copywriters / communicatie-adviseurs. Met WAT helpen ze ondernemers om eigenhandig hun marketing en communicatie te nailen. Meer gastblogs van WAT lezen, boordevol marketing en communicatietips voor ondernemers? Dat kan hier

Blijf op de hoogte

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.