Starterslabo

“Ik durf niet” en andere uitvluchten om niet te hoeven communiceren over je onderneming

Vind je het moeilijk om te ‘stoefen’ over jezelf? Weet je niet wat te vertellen? Of ben je bang om iets verkeerd te doen en mogelijke klanten weg te jagen? Wat je reden ook is, je bent niet de enige die ermee zit. Maar communiceren zal je toch moeten doen. Hoe weten mensen anders dat je zaak bestaat en exact biedt wat ze nodig hebben? Tijd voor een motivational speech!

Wat als je volgers te weinig van je horen?

Deze uitspraken pluk ik recht uit gesprekken met echte ondernemers:

  • “Oei! Elke week iets posten op socials. Mensen gaan mij toch beu geraken?”
  • “Een nieuwsbrief? Nee, daar begin ik niet aan, ik wil mensen niet lastigvallen. Ze gaan mij opdringerig beginnen te vinden en da’s nefast voor mijn zaak.”
  • “Ik heb niks te vertellen dat nog niet op andere websites staat. Waarom zou ik dan tijd steken in een blog?”
  • “Ik durf niet met marketing te beginnen, want ik ken er niks van.”

Telkens als ik ze hoor, start er vanuit mijn binnenste een soort langgerekte motivational speech. Want het is écht zonde als een ondernemer zichzelf verstopt, te bescheiden is … en daardoor kansen mist.

Want weet je wat er gebeurt als mensen je niet af en toe zien passeren in hun social media feed of mailbox? Ze vergeten dat je bestaat.

Tja, da’s cru, maar duidelijk. En op het moment dat ze eigenlijk nood hebben aan jouw diensten of producten … denken ze NIET aan jou. Jammer voor hen – ze missen een fan-tás-tisch aanbod – maar nog meer voor jou. ​Laten we daar dus iets aan doen!

4 x Motivatie om te communiceren op sociale media

Je zou meer klanten willen aantrekken. Maar je aarzelt om te posten. Of je komt er niet toe. Of je weet niet wat te posten. Denk dan aan deze stappen:

Stap in het licht

Alleen jij ziet de volle 100% van jouw communicatie. Je volgers lezen lang niet al je posts op social media (of newsletter, flyer …) én ze bekijken ze niet altijd met evenveel aandacht. Dus blijf jezelf tonen, zodat je doelgroep onthoudt dat je überhaupt bestaat.

Bedenk toffe inhoud over jouw onderneming

En neem daar genoeg tijd voor. Plan marketingtijd in zoals je tijd inplant voor je administratie. Je zal tijdens een uurtje brainstormen zeker toffere dingen bedenken, dan wanneer je ‘tussen de soep en de patatten’ iets op de sociale media zwiert of snel-snel een nieuwsbriefje tikt. Waardoor je zelf tevredener zal zijn over je worpen en met meer zelfzekerheid zal communiceren.

You do you

Los van het gigantische cliché dat deze zin is, is het oké om je geen hol aan te trekken van voorschriften over ‘juiste momenten’ of ‘juiste aantallen’ posts. Laat dat los. Zorg wel dat je consistent aanwezig bent. En dat je posts origineel en boeiend zijn. Maar als dat voor jou één keer per week is, dan is dat prima!

Laat je niet ontmoedigen

Want ja, het kan best dat bepaalde volgers je posts niet kunnen smaken. Dat ze je ontvolgen of zich uitschrijven van je nieuwsbrief. Maar weet je: dat zijn dan niet jouw perfecte klanten. Ze verwijderen zichzelf en maken plaats voor anderen die wél enthousiast worden van je aanbod.

De meest gemaakte communicatiefouten door ondernemers

‘Jezelf te aanwezig vinden’ is trouwens 1 van de 5 communicatiefouten die we (bij WAT) ondernemers het vaakst zien maken. Volkomen normaal, dus, als je er ook mee worstelt!

Daarom hebben we die 5 fouten op een overzichtelijke download verzameld. Daar lees je waar we mensen zoals jij de mist in zien gaan op het vlak van communicatie en marketing. Maar vooral: hoe je die valkuilen omzeilt en je klanten effectiever bereikt.

Ontsnap aan die fouten!

 

Deze gastblog werd geschreven door Griet Rebry van WAT – Working Apart Together, een collectief van 3 ervaren freelance copywriters / communicatie-adviseurs. Met WAT helpen ze ondernemers om eigenhandig hun marketing en communicatie te nailen. Want zeg nu zelf: jij wordt ondernemer omwille van je passie, niet om te zitten sukkelen met je marketing, right? Abonneer op de WAT-mail en krijg alvast om de 14 dagen een concrete tip in je mailbox.

Blijf op de hoogte

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.