Reageert er hélemaal niemand wanneer je je producten op sociale media post? Blijft je telefoon akelig stil nadat je flyers hebt bedeeld? Is je inbox eerder gevuld met krekelgeluiden dan met verkoopmeldingen? Lukt het, kortom, niet om je klanten in beweging te krijgen? Probeer dan deze tips!
Tip 1: focus op je klanten
Het is verleidelijk om veel uitleg te geven over je product of dienst, maar zoom in je salesboodschappen ook voldoende in op het leven van je klant. Welk probleem los je voor hem of haar op? Welke wens help je om te zetten in werkelijkheid? Hoe is het leven van de klant voor ze met jou kennismaken, en hoe erna? Omschrijf ook de verandering of verbetering die zij in dagelijkse situaties mogen verwachten met kleurrijke details.
Een voorbeeld? Stel dat je een matras verkoopt, dan leg je in je salesboodschap de nadruk op de zalige nachtrust die je krijgt met die nieuwe matras. Geen wallen meer, jij verschijnt overal stralend en goed uitgerust. Nooit meer rugpijn omdat je verkeerd gelegen hebt. Altijd energie op overschot. Klinkt goed, hè? 😉
Zijn de dikte, schuimlagen, de soort vering en andere technische gegevens dan niet belangrijk? Natuurlijk wel, maar die uitleg komt later. Eerst wil je je klant laten zien waarom jouw product hun leven beter gaat maken.
Tip 2: hou het eenvoudig
Gebruik geen vakjargon of woorden waar een doorsnee mens zich niets bij kan voorstellen. Bekijk je tekst met de ogen van een absolute leek: begrijpt die waarover het gaat?
Lees je tekst eens luidop. Als het klinkt zoals je het aan een vriend zou uitleggen, gaat het de goede kant op.
Een makkelijke manier om zowel de eerste tip als deze concreet te maken, is om je oren te spitsen tijdens gesprekken met klanten. De woorden waarmee zij hun wensen en problemen omschrijven, daarmee kan jij aan de slag.
Zorg dus dat je altijd een (digitaal) notitieboekje bij je hebt of spreek bruikbare uitspraken en veelgestelde vragen in in je smartphone. Een goudmijn aan inspiratie, én gegarandeerd goed voor een feest van herkenbaarheid voor nieuwe potentiële klanten.
Tip 3: vervang je klanten
Een makkelijke schrijftip die je vandaag nog kan testen: vervang in je communicatie ‘mensen’ of ‘klanten’ door ‘jij’ of ‘jou’.
Bijvoorbeeld:
❌️ Ik help mensen om hun energie terug te vinden.
✅️ Ik help jou om je energie terug te vinden.
❌️ Ik bezorg klanten inzicht in hun financiën.
✅️ Ik bezorg je inzicht in je financiën.
Die ‘jou’ zorgt ervoor dat je je meteen sterker aangesproken voelt. En da’s wat we willen!
Tip 4: niet twijfelen
Heel vaak zien wij de bescheiden Vlaamse aard doorsijpelen in marketingboodschappen. Dan lezen we op websites dingen als ‘Wij trachten uw aanspreekpunt te zijn voor… ‘ of ‘Misschien kan ik wel helpen!’
Maar de klant is op zoek naar iemand die wéét wat hij doet, iemand die zéker kan helpen. Hij staat op het punt om (veel) geld uit te geven, en dan is het niet heel geruststellend om iemand in te schakelen die ‘probeert’ om te helpen.
Dus, voor je een tekst de wereld instuurt: schrap twijfelwoorden als ‘trachten’, ‘proberen’ en ‘misschien’. Wees zeker van je zaak.
Tip 5: zeg de lezer wat te doen
Bekijk de pagina’s van je website, je brochures of je posts. Wanneer je aan het einde van de tekst komt, is dan duidelijk wat je moet doen?
Het voelt misschien wat vreemd om ‘bevelen’ toe te voegen aan een tekst. ‘Neem contact met me op’, ‘schrijf je snel in’, ‘scan deze code’ of ‘bestel hier’: is dat niet te dwingend? Toch is dat exact wat je lezer verwacht. Als je niet zegt welke actie iemand moet ondernemen, dan is de kans klein dat die in beweging komt. Je lezer gaat dan gewoon doodleuk verder met z’n dag.
Voeg die actie dus kort en duidelijk toe. Hoe simpeler de actie die je verwacht, hoe groter de kans dat de lezer het gaat doen.
En geen zorgen: zo’n ‘instructie’ (ook wel: call to action) is niet te commercieel of opdringerig. Het helpt net mensen om vlot de weg te vinden. Het is dus een goed idee om die in elke marketingboodschap te verwerken. Doe het meteen!
Deze gastblog werd geschreven door Karlien De Vrieze van WAT – Working Apart Together, een collectief van 3 ervaren freelance copywriters / communicatie-adviseurs. Met WAT helpen ze ondernemers om eigenhandig hun marketing en communicatie te nailen. Denk je nu ‘keigoeie tips, dit!’ en smaakt het naar meer? Abonneer je snel op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een marketingtip van Griet, Linde of Karlien recht in je mailbox. Een minuutje lezen, forever betere klanten!