Starterslabo

Starten met e-mailmarketing: waarom zou je?

Niemand van de startende ondernemers was van plan om e-mailmarketing in te zetten. Ik schrok me rot, toen WAT-collega Linde me dat vertelde na een dag als jurylid bij de ‘toets aan de markt’ van Starterslabo. Het deed zelfs een beetje pijn aan mijn hartje, want e-mail is met ruime voorsprong mijn favoriete marketingkanaal. Daar heb ik honderd miljoen redenen voor, maar dit zijn de 5 belangrijkste.

E-mail wordt meer gelezen dan social media

Laat dat even bezinken. Terwijl iedereen dag in, dag uit zit te scrollen op Instagram of TikTok, bereik je als ondernemer meer met ‘ouderwetse’ nieuwsbrieven via e-mail. Wanneer je iets post op social media, kun je ervan uitgaan dat maar 6 op de 100 volgers het zien. De algoritmes bemoeien zich met wie jij bereikt. Bij e-mail heb je daar zelf controle over. Een nieuwsbriefabonnee is dus veel meer waard dan een volgers op socials.

Je klant leest je boodschap aandachtig

Als de social media een babbel op café zijn – met veel afleiding en ander lawaai rond je, dan is e-mailmarketing een gesprek aan de keukentafel van je klant. Eén op één. In welke setting zal je boodschap het duidelijkst aankomen, denk je? Bovendien hebben nieuwsbriefabonnees zelf, heel bewust, hun mailadres aan jou gegeven om deze berichten te krijgen. Ze zijn die drempel overgestapt en willen maar wat graag lezen wat je te vertellen hebt.

E-mailmarketing geeft je website een boost

Wanneer je kanalen elkaar aanvullen, wordt je hele marketing sterker. Je e-mailnieuwsbrief is dus de uitgelezen plek om mensen naar je website te sturen. Zet een goed gekozen link in je mail en hop: een piek in de bezoekerscijfers van je site. Leuk voor je lezers, die relevante info of een toffe actie te zien krijgen, én voor Google, die druk bezochte sites vaker laat zien in de zoekresultaten.

Je houdt klanten en geïnteresseerden dichtbij

Omdat een e-mail aanvoelt als een gesprek aan hun keukentafel, krijgen je klanten het gevoel dat ze betrokken zijn bij je onderneming. Dat kan je nog versterken met wat je in je mails vertelt. Zorg ervoor dat de lezer zich bevoorrecht voelt. Bijvoorbeeld:

  • de eerste kans om een nieuw product uit te proberen
  • een korting die alleen nieuwsbriefabonnees krijgen
  • een exclusieve kijk achter de schermen

 

Bovendien is dit dé plek om wat meer van jouw persoonlijkheid te laten zien. Want vergeet niet: mensen kopen van mensen. Een lezer die een klik voelt met jou als persoon, zal sneller geneigd zijn iets van je te kopen of met je samen te werken.

Een nieuwsbrief houdt je onderneming ‘top of mind’

Net als social media zorgt e-mailmarketing ervoor dat je met de regelmaat in het blikveld van je doelgroep passeert. Misschien leidt niet elke mail rechtstreeks tot een aankoop, of klikken ze zelfs niet al je mails open, maar je blijft wél in hun leven. Op het moment dat ze jouw dienst of product nodig hebben, ben jij de eerste aan wie ze denken.

Als communicatiefreelancer voor uiteenlopende bedrijven en organisaties verstuurde ik al honderden nieuwsbrieven naar kleine en grote doelgroepen en telkens zie ik hetzelfde effect: een instant piek in het aantal websitebezoekers, downloads, verkopen, donaties … Wat de ‘call to action’ ook is, wanneer mensen die in hun mailbox krijgen, zijn ze blij dat je een gentle reminder stuurt.

Hoe vaak moet je dan mailen? Da’s geen exacte wetenschap. Zoek naar een ritme dat je kunt volhouden. Maar weet: ‘ongeveer om de 3 maanden’ is te weinig, want dan denkt een ontvanger elke keer opnieuw ‘Heh? Heb ik me hiervoor ingeschreven?’ Willen we niet!

Zie je het nut in van e-mailmarketing, maar heb je nog enkele bezwaren om met nieuwsbrieven te beginnen? Dan raden wij met vuur aan:

GRATIS download: Wat schrijf ik in mijn nieuwsbrief? Welke tool voor e-mailmarketing? Waar haal ik mailadressen?

Download gratis de whitepaper (= een leerrijke pdf van enkele pagina’s 😉): Nieuwsbrieven als sleutel naar succesvol ondernemen. Daarin beantwoorden we die vragen en zetten we je met een handige checklist op weg om te starten met e-mailmarketing. 

STUUR ME DIE WHITEPAPER!

Deze gastblog werd geschreven door Griet Rebry van WAT – Working Apart Together, een collectief van 3 ervaren freelance copywriters / communicatie-adviseurs. Met WAT helpen ze ondernemers om eigenhandig hun marketing en communicatie te nailen.

Blijf op de hoogte

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.