Als ondernemer heb je elke dag tal van petjes op: je bent de CEO, de boekhouder, de maker, de kok, de poetspersoon, de sales én de marketing. Posten op sociale media maakt deel uit van je marketinginspanningen, maar het belandt steevast tussen de soep en de patatten. Snappen we helemaal, maar een doordacht social mediaplan kan dat verhelpen. Zo’n plan zorgt er bovendien op magische wijze voor dat je sneller je businessdoelen bereikt. Hoezo en vooral hoe? Dat lees je in deze blog.
Waarom een social mediaplan: 3 redenen
1. Je ziet niets over het hoofd
Omdat je als ondernemer de socials er vaak op het moment zelf even tussen neemt, bestaat het risico dat je posts te eenzijdig worden en dat je sommige zaken zelfs vergeet te melden. Heb je een doordacht social mediaplan, dan verspreid je je verschillende boodschappen strategisch in de tijd. Je plan zorgt automatisch voor een betere balans op je socials.
Dat de posts in een overzichtelijk plan staan, bezorgt je bovendien innerlijke rust (of toch al zeker op vlak van socials). Ook zullen social posts veel beter je businessdoelen helpen te bereiken als je ze vooraf doordacht inplant.
2. Je wint tijd
‘De marketing’ (en dus ook ‘de socials doen’) is een volwaardig onderdeel van je zaak. Voorzie dus een al even volwaardig blok tijd in je agenda om social posts te bedenken en in te plannen. Je klikt je social mediaplan open en ziet in één oogopslag welke posts je voor de komende tijd wil maken. In plaats van heel gefragmenteerd af en toe eens aan socials te denken, bundel je het denkwerk.
Dat je posts voor pakweg de komende maand al ingepland zijn, is een zegen op drukke momenten. Terwijl jij druk contacten legt met klanten of gefocust klantwerk doet, verschijnen je posts consistent op de kanalen waar je volgers actief zijn.
Niets belet je trouwens om tussendoor ook spontaan te blijven posten, zoals snelle stories of snapshots behind the scenes. Maar de basisposts zijn dankzij het plan alvast gecoverd.
3. Je maakt potentiële klanten onbewust blij
Ze zijn zich er niet van bewust, maar je volgers worden blij van posts die met de regelmaat van de klok verschijnen. Welke regelmaat, dat mag je zelf bepalen, als er maar een vast ritme in zit. Maar doordat je telkens in hun vizier verschijnt, herkennen ze na een tijdje jouw posts, waardoor je naam top of mind zit als ze op zoek gaan naar het product of de dienst die jij biedt
Omdat je niet langer ‘snel efkes tussendoor’ post wat er op dat moment in je opkomt, verwen je je volgers ook met een heerlijke mix van alles wat je te bieden hebt – inclusief een vleugje van je persoonlijkheid. Zo weten ze veel beter dat ze bij je passen en waarvoor ze precies bij jou terecht kunnen.
Oké maar hoe dan?
- Stap 1: maak een tabel – Een plan klinkt heel groots en ingewikkeld, maar een Excel of gelijkaardig spreadsheetprogramma volstaat. Voeg een datumlijst toe en de social mediakanalen waarop je actief wil zijn met je zaak.
- Stap 2: bepaal een timing – Regelmaat is belangrijk op socials, maar je mentale gezondheid is dat nog meer. Ga daarom voor een ritme dat haalbaar is voor jou: 1 post per week, 2 posts per week? Welk ritme zal lukken voor jou?
- Stap 3: bedenk vaste rubrieken – Vaste thema’s zijn een lifesaver. Bedenk vijf of zes overkoepelende thema’s waarrond je zal posten en verdeel ze over je plan.
- Stap 4: bedenk posts bij elke rubriek – Vind je het ‘brainstormen met jezelf’ geen makkelijke klus? Download dan gratis 7 brainstormtechnieken die altijd werken.
Tenslotte: hou vol
Verlies je soms de moed omdat je weinig likes, weinig respons of weinig bereik ziet bij je posts? Hou toch vol want:
- Wanneer mensen over je horen via good old mond-tot-mondreclame, dan zullen ze op je socials checken wie je bent. Wanneer daar een toffe, gevarieerde ‘etalage’ klaarstaat, win je het vertrouwen van de potentiële klant.
- Je posts worden vaker gezien dan geliket. Wat bedoelen we daarmee? Heel wat mensen zien een leuke post en lezen glimlachend wat erbij staat, maar doen vervolgens … niks. Je ziet dus geen like of comment, maar ze hebben het wél gezien en je naam blijft hangen.
- Algoritmen veranderen om de haverklap, maar waar ze al-tijd van houden is regelmaat. Als jij erin slaagt om een consistent ritme aan te houden, zullen ze jouw posts dus steeds vaker tonen aan volgers.
Zo, zet je marketingpetje op en draai de inspiratiekraan open met de gratis download 7 brainstormtechnieken die altijd werken.
Veel succes en planplezier!
Deze gastblog werd geschreven door Linde Jacobs van WAT – Working Apart Together, een collectief van 3 ervaren freelance copywriters / communicatie-adviseurs. Met WAT helpen ze ondernemers om eigenhandig hun marketing en communicatie te nailen. Want zeg nu zelf: jij wordt ondernemer omwille van je passie, niet om te zitten sukkelen met je marketing, right? Abonneer je op de WAT-mail en krijg alvast om de 14 dagen een concrete tip in je mailbox.