Starterslabo

Reviews en testimonials: 5 manieren om ze te verzamelen

Reviews en getuigenissen van klanten zijn goud waard. Ze werken een pak doeltreffender dan wanneer je zélf beweert hoe goed je aanbod is. Logisch, want mensen gaan vaak op zoek naar externe erkenning vooraleer ze iets kopen. Ze willen ‘social proof’ dat hun investering de moeite zal lonen.

Als starter heb je natuurlijk nog geen klanten en moet je die eerste ‘believers’ op eigen kracht over de streep trekken. Hoe je dan toch zo snel mogelijk reviews bijeenkrijgt? Dat lees je in dit artikel.

1. Stuur klanten een directe link naar je Google Mijn Bedrijf-profiel

Stuur je kersverse klanten na afloop een bedankmailtje mét een rechtstreekse link naar je Google Mijn Bedrijf-profiel. Ze kunnen dan moeiteloos hun vijf sterren en enkele mooie woorden achterlaten. Wanneer je erbij vertelt hoe belangrijk hun review is voor jouw zaak, zullen ze dat met veel plezier doen.

PraktiscH

Claim je profiel op Google Mijn Bedrijf. Check hier hoe je dat doet (met video).

 

2. Integreer het opvragen van reviews in je klanttraject

Dit ken je zelf vast ook: je bent super enthousiast over een winkel, product of restaurant. Maar het komt echt niet in je op om spontaan een review te gaan achterlaten. Pas als dat bewust gevraagd wordt, kruip je in je pen om met plezier wat sterren en zelfs enkele lovende woorden achter te laten.

Maak bij jouw klanten dat ‘bewust naar reviews vragen’ een vast onderdeel van je klanttraject. Dat kan bijvoorbeeld na de levering van een product of na de afronding van een dienst.

Praktisch

Denk na over een sympathiek standaardmailtje-dat-toch persoonlijk-aanvoelt en verstuur dit kort na het afronden van de aankoop, of een tijdje nadat ze bij jou zijn ingestapt. Laat je niet ontmoedigen: niet iedereen zal de moeite nemen om te reviewen. Maar stuur je die mail niet? Dan heb je helemaal geen reviews!

 

3. Gesproken (of gemailde) woorden = reviews

Heb je een beroep waarbij mensen je vooral spontaan aanspreken met hun enthousiaste reactie? Of krijg je soms een tof mailtje met positieve feedback? Vraag dan very happy of je hun woorden mag gebruiken als testimonial (= een jargonwoord dat simpelweg ‘getuigenis’ betekent) over je werk.

Praktisch

Met al die woorden – die oprecht tevreden reacties van klanten – kruid je je webpagina’s, strooi je wat bevestiging van je knowhow op je socials en geef je je productpagina’s meer impact.

Extra tip: maak in Canva een template speciaal voor quotes van klanten. Gebruik de template altijd bij het posten van een klantenreview. Na een tijd herkennen je volgers het format.

 

4. Je deelt een weetje, maar eigenlijk is het een review

Verhalen van klanten kan je inzetten als een prima manier om je kennis te etaleren – iets wat voor velen cringe aanvoelt, maar hard meespeelt in het beslissingsproces van een klant: En waarom zou ik bij die persoon kopen? Heeft die bewezen kennis van zaken?

Je moet dus op de een of andere manier duidelijk maken dat jij wel degelijk een expert bent in je vak.

Praktisch

Wanneer een klantverhaal erg typerend is voor hoe jij werkt en wat je biedt, kan je die klantcase gebruiken als voorbeeld – dat kan anoniem, maar nog sterker is het als de klant helemaal meedoet. Potentiële klanten herkennen zichzelf in de situatie en krijgen de duidelijke boodschap: die weet waarover zij/hij het heeft.

 

5. Een strooibriefje (mét verrassing)

Ben je een ondernemer met een ‘bakstenen zaak’, dan kan je klanten vaak niet meteen mailen na aankoop. Overweeg wel heel serieus om hen toffe nieuwsbrieven te sturen, want zo maak je van klanten echte fans – maar we hadden het over reviews verzamelen in een bakstenen zaak.

Praktisch

Wees inventief om toch tip 2 toe te passen en het vragen van reviews in je klantentraject te integreren. Stop bijvoorbeeld een klein kaartje in de winkeltas met daarop de vraag om een review te posten.

Het helpt als daar een fijne attentie aan verbonden is (maar hoeft uiteraard niet). Je kan bijvoorbeeld elke maand één gelukkige loten uit alle reviews en die krijgt een leuke verrassing.

 

 

Bonus: wat als je een negatieve review krijgt

Het kan altijd dat er iets misliep, dat een klant niet blij was en dat er een negatieve review volgt. Antwoord rustig en vriendelijk. Vraag wat er precies misging. Op die manier toon dat je feedback serieus neemt, het kan zelfs vertrouwen wekken bij lezers dat je transparant bent. Soms kan je proberen het negatieve om te buigen door de klant privé verder te helpen. We gaan er wat dieper op in in deze podcast-aflevering.

 

Bonus 2: mag je reviews aanpassen of veranderen?

Een review aanpassen of vlotter maken om te kunnen posten, mag dat? Ja. Soms zijn reviews net iets te lang om als gevatte quote op je site of je socials te zetten. Je mag dus uit een review best één zin plukken of een korte versie van een review maken, zolang de inhoud van de review overeind blijft. We leggen het uit in deze reel.

 

Deze gastblog werd geschreven door Linde Jacobs van WAT – ofwel: Working Apart Together – een collectief van 3 ervaren freelance marketeers/copywriters. Met WAT helpen ze ondernemers bij het nailen van marketing en communicatie. Want zeg nu zelf: jij wordt ondernemer omwille van je passie, niet om te zitten sukkelen met je marketing, right? Abonneer je op de WAT-mail en krijg om de 14 dagen een concrete tip in je mailbox.

Blijf op de hoogte

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.