De KMO-portefeuille
Er is in de provincies Antwerpen en West-Vlaanderen een aanbod uitgewerkt waarvoor opgestarte ondernemers gebruik kunnen maken van de KMO-portefeuille. De KMO-portefeuille is een maatregel waardoor je – als ondernemer – financiële steun krijgt voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van je onderneming verbeteren. Concreet zijn dat opleidingen en adviesdiensten zoals bijvoorbeeld steun bij sociale media, hulp bij het optimaliseren van je website of persoonlijk advies bij je ondernemersvragen.
Kleine ondernemingen genieten 30% steun, een middelgrote onderneming 20% steun. Het maximale steunplafond per jaar is 7.500 euro steun.
West-Vlaanderen
Trainingen
1. HR – Business Life Skills: Ontwikkel uw ondernemerstalenten
Een belangrijke succesfactor in je onderneming ben jijzelf. Een ondernemer die gelooft in wie hij is en wat hij doet. Die werkt vanuit innerlijke kracht. En die z’n vaardigheden ten volle inzet en ontplooit. Succesvolle ondernemers blinken uit in 12 vaardigheden: de ondernemerscompetenties. Die verder ontwikkelen is dus goed voor jou en je zaak. En dat is precies waar Business Life Skills om draait.
In deze korte, interactieve workshopreeks werk je rond:
• zelfkennis over de 12 ondernemerscompetenties.
• strategieën, methodieken en concrete stappen om te groeien in je ondernemerschap.
En het kwadraat? Dat is de interactie tussen jou en de andere ondernemers. Door uit te wisselen, waarderende feedback te geven, te brainstormen en te verbinden neemt de waarde van het traject exponentieel toe.
Wat mag u verwachten van deze training:
Business Life Skills bestaat uit 4 workshops van een halve dag, begeleid door een gedreven startersadviseur. Tussendoor ga je zelf aan de slag met de inzichten en tools uit de workshops.
Je ontdekt waar je al goed in bent en waaraan je nog kan sleutelen. Je leert ook hoe je stappen zet om bepaalde ondernemerscompetenties verder te ontwikkelen.
Andere ondernemers in de groep inspireren en motiveren je. Door tips, inzichten, contacten, hulpmiddelen… uit te wisselen verhoog je de waarde van het traject exponentieel. Je bent dus een succesfactor in elkaars verhaal.
Na het traject wandel je buiten met inzichten, concrete stapjes en véél goesting om je ondernemersdroom waar te maken.
2. MARKETING – Van klik tot klant I: Facebookmarketing voor beginners
Sociale media maakt de mond-tot-mondreclame krachtiger dan ooit. Eén bericht bereikt niet enkel omstanders maar meteen een massa. Zeker als je boodschap viraal gaat. We concentreren ons in deze workshop op Facebook. Deze workshop sluit aan bij de werkwijze van Maak werk van je zaak omdat we praktisch te werk gaan met een onmiddellijk resultaat. We houden de leercurve bewust laag. Deze workshop sluit aan bij de doelstelling van Maak werk van je zaak omdat we ons expliciet richten op mensen met een afstand tot ondernemerschap én sociale media, zowel inhoudelijk (taalgebruik en inhoud) als organisatorisch (democratische prijs).
Wat mag u verwachten van deze training:
De bedoeling is om de klant in een korte tijd de basis mee te geven van sociale media en voornamelijk Facebook. We gaan hierbij heel praktisch te werk en zorgen er voor dat de deelnemer zijn/ haar eerste post kan lanceren.
3. MARKETING – Van klik tot klant II: Online marketing voor gevorderden
Deze workshop is gaat wat dieper in op social media marketing in het algemeen en is breder dan enkel Facebook. In deze workshop leren we aan de deelnemers hoe ze storytelling toepassen in hun socialemediastrategie en welke advertentiemogelijkheden er bestaan. Op welke kanalen moet je als ondernemer actief zijn? Welke content scoort het best? En hoe zorgen ze dat alle acties op elkaar zijn afgestemd en passen binnen je globale marketingstrategie? Ook dit is een laagdrempelige workshop qua prijs en toegankelijkheid, al is er iets meer voorkennis nodig dan in Van klik tot klant I. Deze workshop kan wel volgen op de klik tot klant I.
Wat mag u verwachten van deze training:
Na deze workshop:
• Kennen de deelnemers de do’s en don’ts van online adverteren
• Weten ze hoe ze moeten betalen voor advertenties & hoeveel
• Kunnen ze optimaal leads genereren met een minimum aan tijdsinvestering
• Weten ze hoe de grote spelers social media gebruiken
• Kunnen de deelnemers hun eigen uniek socialmediaverhaal bouwen door storytelling
4. MARKETING – Zoekmachineoptimalisatie: organische klantenwerving via Google
Een starter heeft vaak een ineffectieve website en betaalt veel voor een website die uiteindelijk niet rendeert. Essentieel voor een effectieve online aanwezigheid is dat je organisch gevonden wordt via zoekopdrachten in Google. Deze workshop helpt startende ondernemers met het vergroten van hun “online presence”. Deze workshop sluit aan bij de werkwijze van Maak werk van je zaak omdat we praktisch te werk gaan met een onmiddellijk resultaat. We houden de leercurve bewust laag. Deze workshop sluit aan bij de doelstelling van Maak werk van je zaak omdat we ons expliciet richten op mensen met een afstand tot ondernemerschap én ICT, zowel inhoudelijk (taalgebruik en inhoud) als organisatorisch (democratische prijs).
Wat mag u verwachten van deze training:
In een workshop van twee uur wordt aan de klant getoond wat zoekmachineoptimalisatie (SEO) is, waarom het belangrijk is en hoe het werkt. Na de workshop kunnen ze zelf hun eigen website of pagina optimaliseren en/of kunnen we individueel de cursist helpen met specifieke vragen.
5. MARKETING – Online starten: hoe bouw je eenvoudig je eigen website?
Een (basis)website is voor veel starters tegenwoordig onontbeerlijk. Desondanks klinkt een website maken vaak intimiderend waardoor er veel geld wordt betaald aan een externe webdesigner, terwijl de basis helemaal niet zo moeilijk is. Na deze workshop weet een startende ondernemer hoe een website in elkaar zit en kan hij zelf de eerste stappen zetten. Deze workshop sluit aan bij de werkwijze van Maak werk van je zaak omdat we praktisch te werk gaan met een onmiddellijk resultaat. We houden de leercurve bewust laag. Deze workshop sluit aan bij de doelstelling van Maak werk van je zaak omdat we ons expliciet richten op mensen met een afstand tot ondernemerschap én ICT, zowel inhoudelijk (taalgebruik en inhoud) als organisatorisch (democratische prijs).
Wat mag u verwachten van deze training:
De workshop vertrekt van de basis (hosting, domeinnaam) en baseert zich dan op de twee grote websiteaanbieders: WordPress en Wix. Allebei hebben ze hun eigen sterktes en zwaktes. In de workshop wordt uit de doeken gedaan wat de verschillen zijn en wat voor wie het beste past. Verder wordt er dieper ingegaan op hoe je dan precies een website bouwt: het denken in blokken, drag-and-drop, een basis html, CSS etc. zodat na de workshop de (pre)-starter zelf aan de slag kan.
6. SALES – Hoe start je met een webshop?
Gezien het groeiende belang van online shopping en de stijgende vraag naar een online aanbod is een cursus rond het opstarten van een webshop onontbeerlijk. Een webshop opstarten is niet moeilijk, maar er is wat basiskennis nodig. Via deze laagdrempelige workshop kan men aan een beperkte prijs leren hoe men een webshop kan opstarten, om zo enerzijds dure webdeveloper-diensten te kunnen vermijden en anderzijds de controle van de webshop volledig in de hand te hebben.
Wat mag u verwachten van deze training:
Er zal wat basisinformatie worden gegeven over het hoe en wat van een webshop, waarna er in de praktijk wordt gekeken wat voor mogelijke vormen van webshops er bestaan en hoe je er zelf een kan maken. Er zal voornamelijk worden ingezoomd op Shopify, gezien dat de gebruiksvriendelijkste manier is, maar er zal ook kort worden gesproken op het opbouwen van een webshop via WordPress.
7. SALES – Training Prijszetting
Wat is een correcte prijs voor mijn dienst of product? Voor veel startende ondernemers is een correcte prijszetting een moeilijk gegeven. In deze speciale training gaan we dieper in op dit probleem.
Wat mag u verwachten van deze training:
• Hoe ziet een klant prijs? Wat is de correcte waarde van een product of dienst?
• Welke manieren zijn er om een juiste prijs te zetten voor uw product of dienst?
• Wat is de psychologie van de klant die iets wil kopen?
Na deze workshop heb je een beter zicht op wat belangrijk is voor de klant en hoe je je producten of diensten een goede, competitieve prijs kan geven.
8. SALES – Netwerking voor starters
“Netwerken” klinkt bij veel starters als een vies woord. Het lijkt alsof je op speciale events samen met anderen je anders moet voordoen dan je bent. In deze workshop leren we dat dat niet zo hoeft te zijn. Effectief netwerken betekent in contact treden met de ander vanuit jezelf, om zo win-winsituaties te bekomen. In deze workshop helpen we jou met praktische oefeningen om vanuit jezelf en je zaak positieve samenwerkingen met anderen te creëren.
Wat mag u verwachten van deze training:
Dit is een praktische workshop vol oefeningen. Na deze training heeft netwerken geen geheimen meer voor je en ben je klaar om je eigen netwerk op te bouwen. Deze thema’s hebben geen geheimen meer voor je:
• Wat is het nut van netwerken? Waarom zou ik dat moeten doen?
• De drie fundamenten van effectief netwerken
• Netwerken in de praktijk
• Stappenplan: van vreemde naar partner
• Pitchen
• Online netwerken
Advies
Groeiadvies
Met dit aanbod geven we individueel advies voor recent opgestarte ondernemers. We behandelen zowel algemene adviesvragen als specifieke vragen zoals:
• Hoe kan ik mijn aanbod aanpassen aan een veranderende markt?
• Hoe kan ik met mijn huidig aanbod toch mijn omzet verhogen?
• Hoe voer ik efficiënt promotie?
• Wat kan ik doen om mijn zaak te upscalen?
Via individuele adviesgesprekken aan een beperkte uurprijs biedt Starterslabo laagdrempelig advies aan kleine ondernemers, dit aan zowel ex-Starterslabo’ers als aan mensen die de organisatie nog niet kennen. Starterslabo beschikt over een bestaand team van ondernemerscoaches en kan in de coöperatieve geest van de organisatie beschikken over een uitgebreide groep van ondernemers die Start of Labo gevolgd hebben om zo deftig onderbouwd ondernemersadvies te kunnen aanbieden.
Het groeiadvies is een aanbod op maat van de klant en wordt gegeven vanuit de ondersteunende missie van Starterslabo.
Limburg
Trainingen
1. Sterk Merk
De verschillende onderdelen van een merkidentiteit – visueel of verbaal – zijn niet alleen ontworpen om er mooi uit te zien. Wanneer wel, is dat meestal ook niet genoeg om een sterk merk te creëren. Dat is wat er op het spel staat wanneer je begint met het vormgeven van je merk:
- Bouw je een systeem dat je klant op een betekenisvolle manier met je bedrijf verbindt?
- Of, zal het er enkel mooi uitzien, maar er niet in slagen die diepere verbinding tot stand te brengen?
Om een bedrijf te transformeren naar een geliefd en herkenbaar merk begin je met merk-strategie, en dat is een vak apart.
In deze workshop neemt Robin Kuijpers je mee doorheen de 6 fundamenten voor het bouwen van een sterk merk. Je ziet inspirerende voorbeelden, betrouwbare theorie en krijgt oefeningen waar je zelf direct mee aan de slag kan om van jouw bedrijf een sterk merk te maken.
2. Wat is de juiste marketingstrategie voor mijn Merk?
Onbekend is onbemind. Dat geldt nergens meer dan voor je bedrijf. Je potentiële klanten gaan niet vanzelf weten dat je bestaat en hoe je hun leven kan verbeteren. Je moet ze zelf vinden, aanspreken en werven. Kortom, je moet marketing voeren. Maar er zijn zodanig veel kanalen en types van marketing. Sommige zijn peperduur, andere kosten veel tijd en werk. De échte vraag is: Welke gaan de beste return-on-investment opleveren voor jouw merk?
In deze workshop neemt Robin Kuijpers je mee doorheen het marketinglandschap met speciaal oog voor de solo-ondernemer: het éénpersoonsbedrijf. Je ziet inspirerende voorbeelden, betrouwbare theorie en krijg de blauwdruk mee om je eigen marktstrategie op te zetten: een marketingstrategie op maat van jouw onderneming en merk.