Wat is het BMC?

Het Business Model Canvas (BMC) is een model voor strategisch management om een nieuw bedrijfsmodel te creëren of een bestaande in kaart te brengen. Het  BMC is gebaseerd op het eerdere werk van Alexander Osterwalder, Business Model Ontology. Hijzelf hanteert de volgende definitie van een bedrijfsmodel: de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt.

Het BMC model is ontzettend nuttig voor ondernemers die zelf de touwtjes in handen willen hebben. Ondernemerschap brengt alleen wel onzekerheid met zich mee. Je komt op het punt dat je even niet meer weet wat je volgende stap is met je bedrijf. Wat kun je het beste oppakken? Zijn er dingen die je moet laten varen? Deze en andere vragen gaan gegarandeerd eens door je hoofd spoken.

Om chaos in je denken te voorkomen gebruik je het Business Model Canvas. Met het BMC is een handige businesstool om de kern van je organisatie op een visuele en gestructureerde manier in kaart te brengen. Door gebruik te maken van het BMC  is het makkelijker om risico’s in kaart te brengen, je verdienmodel te versterken, te innoveren en ontwikkelen, je business model te optimaliseren en kansen te detecteren.

Het Business Model Canvas helpt jou strategisch kijken naar je bedrijf. Met dit model zet je een stevige fundatie neer voor je onderneming.

Het Business Model Canvas van Alex Osterwalder laat toe om jouw onderneming met slechts negen basisbouwstenen te omschrijven. De negen bouwstenen zijn:

  • Klantsegmenten: Welk segment wil je bedienen? Wie zijn je klanten? Zijn er eventueel verschillende soorten klanten te onderscheiden? En wat zijn de behoeften van de klanten? Dit zijn allemaal vragen die je aan jezelf moet stellen bij het definiëren van je klantensegment.
  • Klantenrelaties: Hoe sta je in contact met de verschillende klantensegmenten? Welke manier is voor elk segment de juiste en meest rendabele? Doe je het online? Bied je persoonlijke hulp? Of werk je met geautomatiseerde diensten? Kortom; dit zijn alle soorten relaties die je opbouwt met je klanten.
  • Kanalen: Hoe wil je de klant bereiken? En hoe wil de klant bereikt worden? Hoe worden klanten op de hoogte gehouden van je aanbod? Het is belangrijk om te weten hoe je contact houdt en communiceert met jouw klanten.
  • Klantwaarde: Hier is het belangrijk om aan je Unique Selling Point (USP) te denken. Welk behoefte of probleem los je op? Wat is de meerwaarde voor de klant?
  • Strategische partners: Welke strategische partners / externe adviseurs zorgen voor
    een essentiële meerwaarde voor je bedrijfsvoering?
  • Kernactiviteiten: Wat zijn je essentiële activiteiten? Wat zijn de belangrijkste activiteiten van je bedrijf?
  • Mensen & middelen: of key resources. Dit zijn de mensen en de infrastructuur die onmisbaar zijn in jouw businessmodel. Dit kunnen fysieke middelen zijn (computer, camera, fabriekn…), Intellectuele middelen (zoals een patent, merk, merknaam,…) en menselijke middelen (vb. personeel).
  • Inkomstenstromen: Waar komen je inkomsten vandaan? Wat is je verdienmodel?
  • Kostenstructuur: Dit duidt op de belangrijkste kosten binnen het businessmodel. Het is aan te raden om dit deel van het Business Model Canvas te bewaren voor het einde, want om de kosten te kunnen bepalen, heb je een goed overzicht van alle andere bouwstenen nodig.

 

Ben je (economisch) werkloos en heb jij ook die droom om zelfstandig te ondernemen? Kriebelt in jou de goesting om van je passie je werk te maken? Je bent keigoed in iets maar bent niet zeker of het wel haalbaar is? Kom langs op een infosessie. Praat met andere kandidaat ondernemers en stel ons al je vragen.  Kijk op https://starterslabo.be/agenda/ en zoek een infosessie bij jou in de buurt. 

Auteur : Tigran Ghukasyan, Stagiair-ondernemerscoach, Starterslabo West-Vlaanderen

 

Bronnen:

10 redenen om een Business Model Canvas in te zetten. (2021). OMCBase. Geraadpleegd op 18 maart 2022, van https://www.omcbase.nl/business-model-canvas/

Business Model Canvas. (2020). Flanders DC. Geraadpleegd op 18 maart 2022, van https://www.flandersdc.be/nl/gids/tools/business-model-canvas?gclid=Cj0KCQjw29CRBhCUARIsAOboZbI0jQlzeFeqT3Hj-HFBk6kITsMC8bViUZPwUTokdHdi-rbfWHHMyjQaAm-cEALw_wcB

Accountants, Z. (2018, 4 december). Canvas Business Model: je plan op 1 A4! Z! Accountants. Geraadpleegd op 18 maart 2022, van https://www.zaccountants.nl/2018/12/04/canvas-business-model-je-plan-op-1-a4/

Agentschap Innoveren & Ondernemen. (2020). Het business model canvas van Osterwalder | Agentschap Innoveren en Ondernemen. Geraadpleegd op 18 maart 2022, van https://www.vlaio.be/nl/begeleiding-advies/groei-innovatie/je-bedrijf-onder-de-loep/het-business-model-canvas-van

Wikipedia-bijdragers. (2021, 5 januari). Business Model Canvas. Wikipedia. Geraadpleegd op 18 maart 2022, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Business_Model_Canvas

Blijf op de hoogte

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Starterslabo