Op sociale media als ondernemer: 2 ultieme tijdsbesparingstips

Voor ondernemers zijn sociale media nog altijd een fantastische manier om nieuwe mensen te bereiken. Maar als je dat goed wil doen, neemt dat ge-social wel snel een gi-gan-tische hap uit je kostbare tijd. In dit artikel delen we 2 gouden tips om tijd te besparen bij social media.

Tip 1 – bundel & plan

Dat zeurende gevoel dat je als ondernemer hebt: ‘ik moet eigenlijk dringend iets op de socials zetten’. Maar ook de realiteit dat gewoon efkes iets posten steevast uitdraait in een vol uur prutsen met socials. De oplossing is zó eenvoudig dat het bijna ergerlijk is: een social mediaplanning. Een plan waar je je zo gedisciplineerd mogelijk aan houdt.

“Beschouw het onderhouden van je sociale media als een cruciaal onderdeel van ondernemen. Je socials hebben een rechtstreekse impact op je omzet.”

Waarom je sociale media in een plan gieten?

    • Je moet écht niet altijd ‘live’ posten op sociale media. Vooraf inplannen is net zo effectief!
    • Een interessante en levendige aanwezigheid op socials geeft potentiële klanten een goede impressie van wie je als ondernemer bent en wat je biedt. Met een plan bewaak je dat veel beter dan wanneer je altijd tussen soep en patatten op je socials post.
    • Dankzij een doordacht social mediaplan zijn je posts een stuk gevarieerder én doelgerichter.

 

Hoe maak je een social mediaplan?

Het antwoord is opnieuw een soort afknapper: zet dat plan in een boring excelleke. Jep, een spreadsheet is saai, maar biedt zó veel overzicht en houvast! Maak een kolom met alle datums van het jaar, noteer in een volgende kolom sleutelmomenten voor jouw zaak en vul in de volgende kolommen telkens per kanaal in wat je zal posten.

Zo vul je je social mediaplan telkens aan

1. Trek één moment per maand uit om te bedenken wat je zal posten

2. Schrijf je social posts ineens voor de hele maand

Dat kan in een document op je computer, maar je kan ze ook meteen inplannen op Facebook en Instagram via de Meta Business Suite (in je zakelijke account). Ook op LinkedIn kan je vooraf posts inplannen.

3. Plan een wekelijks social media-moment

Reserveer elke week minstens één moment om je enkel en alleen op je socials te focussen. Posten, reageren op anderen, posts van je fans liken, reacties beantwoorden … Denk kortom ook aan het sociale aspect van de sociale media, ze zijn het online equivalent van de babbels die je live met klanten hebt.

Tip 2 – re-use & recycle

Je hoeft niet telkens from scratch iets compleet nieuws uit te vinden. Door content te hergebruiken spaar je tijd en werk uit. Mensen onthouden door herhaling, dus breng gerust dezelfde boodschap opnieuw.

Besef ook dat maar een fractie van je volgers je posts heeft gezien. Jij hebt het gevoel ‘ik val keihard in herhaling’, maar je volgers absoluut niet.

  • Kopieer dus gerust af en toe een tekstje uit een post van vorig jaar, plaats die bij een nieuwe foto en post het opnieuw. Niemand die het merkt! 
  • Of je knipt een stukje tekst uit je website en maakt er een social post van. 
  • Of: je haalt een fragment uit je nieuwsbrief om te posten op je socials. 
  • Op Instagram kan je bovendien een post als story herhalen. En van enkele stories maak je in enkele kliks een reel.

 

Recycleren is dus niet alleen goed in de echte wereld, maar is ook bijzonder handig op socials. 😉 

Krijg je graag nog tips over sociale media als ondernemer? Wij maakten een podcast-aflevering en blogartikel met dé 5 vaakst gestelde vragen over sociale media. Get inspired!

Deze gastblog werd geschreven door Linde Jacobs van WAT – Working Apart Together, een collectief van 3 ervaren freelance copywriters / communicatie-adviseurs. Met WAT helpen ze ondernemers om eigenhandig hun marketing en communicatie te nailen. Want zeg nu zelf: jij wordt ondernemer omwille van je passie, niet om te zitten sukkelen met je marketing, right? Abonneer op de WAT-mail en krijg alvast om de 14 dagen een concrete tip in je mailbox.

Blijf op de hoogte

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Starterslabo