Earth Hour: Duurzaam ondernemerschap in een veranderende wereld

Morgenavond, op zaterdag 27 maart, zullen mensen over heel de wereld tussen 20u30 en 21u30 hun lichten thuis doven. Deze jaarlijks terugkerende ‘black-out’ probeert zo nogmaals de aandacht te vestigen op klimaatverandering. In Vlaanderen is het onderwerp tegenwoordig relevanter dan ooit: hittegolven worden langzaam het nieuwe normaal, de verdroging van Vlaanderen zet zich verder en een witte kerst is iets dat onze kinderen enkel kennen van horen zeggen. De inwoners van Tuvalu, een eilandengroep in de Grote Oceaan, hebben de twijfelachtige eer om de eerste erkende klimaatvluchtelingen te zijn: hun eilanden worden opgeslokt door de stijgende zeespiegel. Wie is de volgende? De werking van Starterslabo voor anderstaligen zal er wel bij varen, maar is dat wat we willen?

Onze verlichting een uur doven is een mooi signaal. Maar het mag niet bij signalen blijven. Echte verandering begint bij het individu. Wat kunnen wij als startende ondernemers doen? Duurzaam ondernemerschap is niet zomaar een modetrend, maar een essentieel gegeven in een veranderende wereld. De toekomst zal duurzaam ondernemerschap zijn, of het zal niet zijn.

De kern van duurzaam ondernemerschap bestaat uit drie pijlers: People, Planet en Profit, ook wel het “3P-model” of de “3P-bottomline” genoemd. Merkt op dat Profit belangrijk blijft: we blijven ondernemers. Winst maken is en blijft een essentieel doel van ondernemerschap, maar dit hoeft niet tegenstrijdig te zijn met aandacht voor mens en planeet.

People draait rond mensen. Dit gaat van aandacht voor het persoonlijk welzijn van medewerkers tot het opbouwen van goede relaties met iedereen die iets met je onderneming te maken heeft. Niet enkel de aandeelhouders, maar evengoed de buurt of de streek van de onderneming.

Planet gaat over onze wereld en onze maatschappij. Je kan focussen op diervriendelijke producten of transport beperken tot milieuvriendelijke alternatieven. In een dichtbevolkte streek als Vlaanderen zal daarbovenop ook de deeleconomie steeds belangrijker worden. Alternatieven zoals Cambio en Blue Bike maken een spectaculaire opmars die niet meer tegen te houden valt.

Profit sluit hier bij aan. Duurzaam ondernemerschap blijft ondernemerschap en winst maken blijft essentieel. Sorteren van afval en beperken van overproductie spreken voor zich, maar ook het beperken van de stappen in de productieketen en het werken met lokale grondstoffen en producten zorgen naast een ecologische impact ook voor efficiëntiewinst. Beperken van verpakking of inzetten op herbruikbare verpakkingen zorgen tegelijkertijd voor een lagere afvalberg en een daling van de verpakkingskost. Klanten kan je adviseren over je aanbod van ecologische alternatieven en de lage voetafdruk van je producten.

Ondernemen met aandacht voor People, Planet en Profit leiden onvermijdelijk tot win-winsituaties. Een ondernemer die aandacht heeft voor zijn leefomgeving, lokaal gefabriceerde producten verkoopt en inzet op het welzijn van zijn medewerkers creëert goodwill, realiseert vaak ook een hogere winst en is meteen ook future-proof. Een duurzame ondernemer wint drie keer. Wat houdt je tegen?

Auteur: Thomas Margot

Blijf op de hoogte

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Starterslabo