In de pers komen met je zaak doe je zo

De pers halen als startende ondernemer: wil ik dat? En kán het zelfs? Het antwoord is 2 keer hetzelfde: wees maar zeker. Dit artikel maakt duidelijk waarom in de pers komen met je zaak zo waardevol is én geeft 5 toptips om daarin te slagen. Voor je het weet siert jouw gezicht de cover van je favoriete blad!

“Waauw, ik heb je in de krant gezien!” Je wil niet weten hoeveel enthousiaste berichtjes ik kreeg nadat ik ja gezegd had op de vraag van de tuinaannemer of hij bij ons mocht langskomen met een journalist. Van dichte vrienden en familie, maar ook van kennissen die ik in geen eeuwen meer gesproken had. Het leek alsof iedereen zich plots herinnerde dat ik bestond. 

Even schrikken voor mij, maar ik was zot content voor onze tuinaannemer, een team jonge ondernemers dat zich kort tevoren met volle overgave op onze saaie stadstuin gestort had om er een pronkstuk van te maken. Zij verdienden het om heel de wereld te laten zien dat ze bestonden!

En dat is exact waarom ‘de pers’ zo waardevol kan zijn voor een opstartend bedrijf.

Waarom een persbericht versturen over je onderneming?

Alle social media, influencers en ChatGPT ten spijt, hechten mensen nog altijd waarde aan het oordeel van een onafhankelijke journalist. 

Als het in de krant staat, dan is het écht. Of op een nieuwswebsite, op radio of tv, in een magazine, lokaal blad of zelfs de digitale nieuwsbrief van een vertrouwde bron.

5 tips om in de krant te komen

1. Ontwikkel een neus voor nieuwswaardige nieuwtjes

Dat je zaak bestaat, is op zich geen nieuws. En nee, je kan niet voor elke promo een persbericht uitsturen. Maar dat je op bepaalde momenten in je carrière echt wel nieuwswaardige weetjes te melden hebt? Daar ben ik zeker van.

Misschien ben je (in jouw regio) de eerste ondernemer die iets nieuws ontdekt of aanbiedt? Misschien heb je een opvallend verhaal te vertellen dat een emotionele snaar raakt bij een breed publiek? Zie je een link tussen de actualiteit en wat jij als expert in je vakgebied al lang wist? Organiseer je iets eenmaligs waarmee (regionale) media hun lezers kunnen verrassen?

Bekijk de diensten die je aanbiedt geregeld eens door de ogen van een journalist, zo krijg je een ‘persreflex’ en zal je het zelf sneller opmerken wanneer een persbericht zich opdringt.

2. Hou een perslijst bij voor je bedrijf

Een permanent werkje waar je het best vandaag mee begint: interessante perscontacten oplijsten naar wie je vroeg of laat je persberichten zal sturen. Hun mailadressen vind je op websites van magazines, kranten en (regionale) zenders. De website van je gemeente of provincie biedt vaak een up-to-date perslijst aan van journalisten die in jouw regio werken.

Krijg je reactie van een journalist op je persbericht? Komt er een persfotograaf bij je langs? Koester hun contactgegevens als een kostbare schat! Iemand die je al een beetje kent, zal veel sneller nog eens over je onderneming willen schrijven.

3. Geef journalisten de pap in de mond

Stel je persbericht op alsof het al een krantenartikel is, met dezelfde structuur en stijl. Een titel die de lezer nieuwsgierig maakt, een korte inleiding die de vragen ‘wie, wat, waar, wanneer en hoe?’ al beantwoordt en genoeg tussentitels – zodat een journalist razendsnel opmerkt wat voor interessants er over jouw zaak te vertellen valt.

Doorspek je persbericht ook met citaten van betrokkenen. Waarschijnlijk ook van de zaakvoerder, jezelf dus … Niet simpel om te doen, weet ik, maar zó effectief.

4. Maak het een no-brainer om je bericht te publiceren

Een journalist werkt tegen een strakke deadline en wil het liefst niet te veel extra moeite doen. Maak het hen dus écht gemakkelijk om je mail in een artikel om te zetten: zet het woord ‘persbericht’ in de onderwerpregel van je mailtje, plak je perstekst rechtstreeks in de mail (een bijlage openen kost moeite!), vermeld onderaan je contactgegevens en zorg dat je op je gsm bereikbaar bent.

Heb je goed fotomateriaal van je bedrijf of evenement? Geweldig, dat vergroot je kans op publicatie. Zet je foto’s in hoge resolutie (300 dpi, lagere kwaliteit haalt geen gedrukte pers) in een online map: zo wordt je mailtje niet te zwaar en kan de journalist zonder extra heen-en-weer mailen aan beeldmateriaal.

5. Timing is everything?

Niet echt eigenlijk. Er is geen ‘ideaal moment’ om een persbericht uit te sturen, je weet nooit of journalisten het zullen oppikken. Maar ik geef je toch graag wat richting.

Stuur je persbericht over een evenement of opening ruim vooraf en hou je niet in om het kort tevoren nog 1 of 2 keer te herhalen. Druk ‘s ochtends op ‘send’, dan is de kans groot dat de journalisten je bericht net voor hun redactievergadering zien en het meenemen.

Mik je op een publicatie in een magazine? Wees er dan nóg vroeger bij als je in een bepaalde periode wil verschijnen: stuur je persbericht zeker twee maanden vooraf naar een maandblad, en een maand op voorhand naar weekbladen.

Samengevat: JA, het is een héél goed idee om in de pers te verschijnen met je zaak. Naast het onderhouden van je website en andere eigen kanalen natuurlijk, waar je volledig zelf in handen hebt wat je publiceert.

Hoe vaak je je boodschap en je meerwaarde ook herhaalt op sociale media, mensen geloven het nog nét een tikkeltje meer als het in de krant of op een echte nieuwswebsite heeft gestaan.

Goesting gekregen om de pers te halen? Test hier je neus voor nieuws! En maak binnenkort een persbericht they can’t refuse.

Deze gastblog werd geschreven door Griet Rebry van WAT – Working Apart Together, een collectief van 3 ervaren freelance copywriters / communicatie-adviseurs. Met WAT helpen ze ondernemers om eigenhandig hun marketing en communicatie te nailen. Want zeg nu zelf: jij wordt ondernemer omwille van je passie, niet om te zitten sukkelen met je marketing, right? Abonneer op de WAT-mail en krijg alvast om de 14 dagen een concrete tip in je mailbox. 

Afbeelding: Roman Kraft

Blijf op de hoogte

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Starterslabo