Het is een waarheid als een koe: als mensen niet weten dat je bestaat, dan kunnen ze geen klant worden. Als ondernemer moet je dus op de één of andere manier bekendmaken wie je bent, wat je biedt en dat je überhaupt bestaat. Moeilijk om plots in de spotlights te gaan staan? Absoluut! Maar het kan ook op een manier die niet awkward aanvoelt.
Ja, het is helemaal waar. Uitgerekend dat stukje – praten over jezelf – is zowat het moeilijkste van je hele marketing (probeerde je al je ‘about-pagina’ te schrijven voor je website? 😅). We zitten allemaal met het idee opgezadeld dat we bescheiden moeten zijn en dat ‘praten over jezelf en je kwaliteiten’ synoniem staat aan opscheppen. Maar jouw persoonlijkheid en die kwaliteiten: die geven net de doorslag waarom een klant voor jou zal kiezen.
De realiteit is natuurlijk dat nét die hardnekkige overtuigingen keihard in de weg staan om ongedwongen je aanbod naar buiten te brengen. Ze verhinderen dus dat jouw klant je aanbod vindt! Niet leuk voor die klant. En al zeker geen cadeau voor je onderneming. Een eerste belangrijke stap is dus al: zie jezelf écht als een ondernemer. En niet iemand die ‘zomaar iets probeert’.
Betrap je jezelf op dergelijke gedachten, verwijs ze dan instant naar de prullenbak. Over jezelf en je zaak praten, is als ondernemer niet awkward. Het is essentieel om uiteindelijk te kunnen leven van wat je graag doet. Zeg nu zelf: als jij zelf lauw doet over je aanbod, waarom zou een potentiële klant er dan warm van worden?
3 manieren om zonder gêne je aanbod in de picture te zetten
Manier 1: laat het je klant vertellen
Nog geloofwaardiger dan zelf vertellen wat je biedt, is natuurlijk: iemand anders die boodschap laten brengen. Kreeg je een fijne comment, een reactie via mail of een berichtje? Met wat knip- en plakwerk kan je dergelijke ‘testimonials’ (= getuigenissen over jouw aanbod of product) zó op je sociale media en op je website plaatsen. Vraag klanten actief naar reviews door ze een rechtstreekse link te sturen naar je ‘Google Mijn Bedrijf’. In deze videotutorial tonen we hoe je dat doet.
Manier 2: zet een klant in de spotlights (en stiekem dus ook je aanbod)
Door het verhaal van een klant te vertellen en te tonen welk effect je product of dienst heeft op hun leven, vertel je onrechtstreeks heel veel over je aanbod en je aanpak. Focus bij dit soort posts altijd op het resultaat voor de klant, maar vergeet jouw inbreng niet te vermelden. Een schoonheidssalon kan bijvoorbeeld een voor-na van een manicure tonen. Een geschenkenwinkel kan een klant-met-cadeautje fotograferen en vertellen welk bijzonder iemand die persoon ermee gelukkig zal maken.
Manier 3: behind the scenes
‘Ik heb nog geen klanten, dus klantverhalen of reviews heb ik niet,’ vertellen veel starters ons. Ook dan kan je op niet-opschepperige manier vertellen over je aanbod.
Hoe zit je werkwijze in elkaar? Hoe verloopt het maakproces? Hoe ziet je atelier, je praktijkruimte, je winkel, je keuken, je boerderij eruit? Wat inspireert jou? Hoe verloopt de klantervaring vanuit het perspectief van de klant?
Allemaal zaken waarover je informatieve posts kan maken om je aanbod te verduidelijken, de smoel achter de onderneming te tonen en de drempel naar je aanbod te verlagen. 💪
Deze 3 manieren geven je vast al stof tot nadenken en acties voor je to-dolijst (claim deze week nog je Google Mijn Bedrijf!). Wil je nog heel wat meer technieken kennen om sans gêne uit te pakken met je zaak? Wij maakten er een podcast-aflevering over die je hier kan beluisteren. 🎧
Wil je graag 7 handige hacks om zichtbaar te zijn met je zaak? Dat komt goed uit! We verwelkomen je met veel plezier op het gratis webinar Zichtbaar met je zaak in 7 hacks op 23 mei om 12u.
Deze gastblog werd geschreven door Linde Jacobs van WAT – Working Apart Together, een collectief van 3 ervaren freelance copywriters / communicatie-adviseurs. Met WAT helpen ze ondernemers om eigenhandig hun marketing en communicatie te nailen. Want zeg nu zelf: jij wordt ondernemer omwille van je passie, niet om te zitten sukkelen met je marketing, right? Abonneer je op de WAT-mail en krijg alvast om de 14 dagen een concrete tip in je mailbox.
Afbeelding: Roman Kraft